Ραστ
|
Κουαρτέτο Μπουζουκιών Ραστ
Συμμετέχοντες Καλλιτέχνες : |
Περιγραφή
Το κουαρτέτο μπουζουκιών Ραστ δημιουργήθηκε το 2000, από τέσσερις βιρτουόζους του μπουζουκιού, τονΓιώργο Αλτή, τον Θανάση Βασιλά, τον Νίκο Κατσίκη και τον Παντελή Κωνσταντινίδη.
Το σχήμα πήρε το όνομα του από το μουσικό δρόμο Ραστ, που ανήκει στις βασικές μουσικές κλίμακες της Ανατολικής Μεσογείου και έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως, με πολύ εκφραστικά αποτελέσματα από συνθέτες της κλασσικής εποχής του ρεμπέτικου.
Ο τρόπος που επεξεργάζεται τα μουσικά θέματα το κουαρτέτο Ραστ είναι ανάλογος με αυτόν που λειτουργεί ένα κουαρτέτο στην κλασσική μουσική. Παρουσιάζονται δηλαδή με τέτοιο τρόπο, ώστε αν λείπει ένας από τους εκτελεστές δεν μπορούν να παιχτούν.
Έχοντας εμφανιστεί πολλές φορές στην Ελλάδα και το εξωτερικό, οι Ραστ καταθέτουν την πρώτη τους δισκογραφική δουλειά, που περιλαμβάνει κομμάτια των Μίκη Θεοδωράκη, Σταύρου Ξαρχάκου, Γιώργου Ζαμπέτα, Γιάννη Σταματίου (Σπόρου), Γιώργου Τσιμπίδη, παραδοσιακά Θράκης και Πόντου, αλλά και δικές τους συνθέσεις.
Οι ηχογραφήσεις έγιναν με τον παλιό τρόπο (οι μουσικοί έπαιξαν όλοι μαζί) μεταφέροντας στον ακροατή την ατμόσφαιρα της ζωντανής εκτέλεσης και του ενιαίου μουσικού ακούσματος.
Με τους Ραστ συνεργάστηκαν ο Νίκος Ρούλος (κοντραμπάσο) και ο Λουκάς Κωνσταντινίδης (κιθάρα).
Περιεχόμενα
01. Κράτησα τη ζωή μου (Μ. Θεοδωράκη-Γ. Σεφέρη) 2:43
02. Ροδιά τετράκλωνη (Μ. Θεοδωράκη-Π. Κοκκινόπουλου) / Το ψωμί είναι στο τραπέζι (Μ. Θεοδωράκη-Ι. Καμπανέλλη) 4:16
03. Χαρταετοί (Μ. Θεοδωράκη) / Γειτονιά των Αγγέλων (Μ. Θεοδωράκη-Ι. Καμπανέλλη) 3:25
04. Αυτοσχεδιασμοί Ραστ … 4:23
05. Ήρθα κι απόψε στα σκαλοπάτια σου (Γ. Ζαμπέτα-Χ. Βασιλειάδη) 5:19
06. Το βαγόνι (Θ. Βασιλά-Π. Σερεσλή) 3:53
07. Φαντασία (Ν. Κατσίκη) 1:51
08. Ταξίδι στο φως (Ν. Κατσίκη) 3:39
09. Το μινόρε του Τσιμπίδη (Γ. Τσιμπίδης) 6:46
10. Δεν έχει αρχή (Σ. Ξαρχάκου-Β. Γκούφα) 2:31
11. Τι έχει και κλαίει το παιδί (Σ. Ξαρχάκου-Ε. Παπαγιαννοπούλου) 1:49
12. Ένα μεσημέρι (Σ. Ξαρχάκου-Ν. Γκάτσου) 4:30
13. Μπουζούκι και ουίσκι (Γ. Σταματίου) 2:48
14. Δε φταίω / Ταξίμι (Π. Κωνσταντινίδη-Κ. Αναγνωστόπουλου) 0:59
15. Δε φταίω (Π. Κωνσταντινίδη-Κ. Αναγνωστόπουλου) 3:53
16. Χόρα στη χώρα του… Γιώργου Αλτή (Γ. Αλτή) 6:24
17. Μακεδονία / Θράκη (Παραδοσιακό) 2:19
18. Πόντος (Παραδοσιακό) 2:33
Συντελεστές
Γιώργος Αλτής, Θανάσης Βασιλάς, Νίκος Κατσίκης, Παντελής Κωνσταντινίδης: μπουζούκι
Λουκάς Κωνσταντινίδης: ακουστική και ηλεκτρική κιθάρα
Νίκος Ρούλος: κοντραμπάσο
Χρήστος Περτσινίδης: κλασσική και δωδεκάχορδη κιθάρα
Γιώργος Μεταλληνός: τύμπανα (3,13)
Γρηγόρης Συντρίδης: τύμπανα (6,7,8,15,16)
Βαγγέλης Καρίπης: κρουστά (6,7,8,15)
Ανδρέας Παππάς: παραδοσιακά κρουστά (17,18)
Άγγελος Κουσάκης: κρουστά
Γιάννης Κυφωνίδης: πιάνο (9), ακορντεόν (15)
Μαρία Σπυροπούλου: δεύτερη φωνή (6,15)
Γιάννης Ματσούκας: τραγούδι (6)
Κοσμάς Κοκόλης: τραγούδι (15), φωνητικά (6)
Κουαρτέτο έγχορδων (7,8): Γιώργος Δεσποτίδης –βιολί, Αουρέλια Δεσποτίδη –βιολί, Παναγιώτης Αγγελής –βιόλα, Νίκος Ιωνάς –τσέλο
Ηχογραφήσεις: Μπάμπης Μπίρης, Γιάννης Κυφωνίδης / Studio Bi-Kay και Γιώργος Μπουσούνης,Γιώργος Γκίνης / Studio Morph Flow
Μίξη: Μπάμπης Μπίρης
Επιμέλεια παραγωγής: Ραστ, Πάρης Μήτσου, Echonet
Σχεδιασμός εξωφύλλου και ενθέτου: Αντώνης Καπίρης
Φωτογραφίες (Ραστ): Γιώργος Χρυσοχοϊδης
Κυκλοφορία: Μάρτιος 2004
Δημοσιεύματα
Πρόκειται για τους τέσσερις νέους δεξιοτέχνες Γιώργο Αλτή, Θανάση Βασιλά, Νίκο Κατσίκη και Παντελή Κωνσταντινίδη, που από το 1999, οπότε και έφτιαξαν το κουαρτέτο, έχουν ανανεώσει το τοπίο της μουσικής που παίζεται με μπουζούκια. Η πρώτη δισκογραφική τους κατάθεση είναι του κλίματος των ζωντανών τους εμφανίσεων. Περιλαμβάνει λοιπόν δύο -τρόπον τινά- σουίτες με μελωδίες του Θεοδωράκη και του Ξαρχάκου, τα θρυλικά ορχηστρικά Το μινόρε του Τσιμπίδη και Μπουζούκι και ουίσκι του Σταματίου, το Ήρθα κι απόψε στα σκαλοπάτια σου του Ζαμπέτα, από μια δικιά τους σύνθεση, καθώς και δύο παραδοσιακά. Η πρότασή τους είναι αμιγώς μπουζουκοκεντρική, δεξιοτεχνική, πρωτότυπη και ηχηρή και φαίνεται πως άνοιξε την όρεξη και σε άλλα τέτοια σχήματα να επαναπροσδιορίσουν τη σχέση τους με το όργανο και το ρεπερτόριό του, πράγμα ελπιδοφόρο. Το πραγματικό στοίχημα για τους Ραστ είναι οι μελλοντικές τους (δισκογραφικές και μη) επιλογές. Τους εύχομαι το καλύτερο.
Αλέξης Βάκης, περιοδικό Δίφωνο
Οι Γιώργος Αλτής, Θανάσης Βασιλιάς, Νίκος Κατσίκης και Παντελής Κωνσταντινίδης ενδεχομένως να μην το γνωρίζουν αλλά υπηρετούν το μπουζούκι με τέτοιον τρόπο που θα ζήλευαν και οι προπολεμικοί σολίστες και ρεμπέτες. Αδιαφορώντας για μόδες, τάσεις, στυλ, για το τι είναι εμπορικό ή όχι, οι τέσσερις μουσικοί καταθέτουν κατά κύριο λόγο την ψυχή τους αλλά και την αγάπη τους για την ελληνική μουσική. H συγκεκριμένη δισκογραφική δουλειά περιλαμβάνει κομμάτια των Μίκη Θεοδωράκη, Σταύρου Ξαρχάκου, Γιώργου Ζαμπέτα, Γιάννη Σταματίου, Γιώργου Τσιμπίδη, παραδοσιακά της Θράκης και του Πόντου, αλλά και δικές τους συνθέσεις. Οσο για την ηχογράφηση, έγινε και αυτή με τον παλιό τρόπο: όλοι μαζί στο στούντιο ώστε να μεταφέρεται στον ακροατή η εικόνα της ζωντανής ηχογράφησης. Οι Ραστ είναι ένα ζωντανό μουσικό σύνολο, ένας υγιής μουσικός οργανισμός, που γνωρίζει ότι η μουσική προτού φθάσει στις χορδές του μπουζουκιού οφείλει να περνά από την καρδιά. Και αυτό οι τέσσερις μουσικοί το γνωρίζουν πολύ καλά. Χρειάζεται όμως να το ανακαλύψουν και οι ακροατές.
Σ. Δημητρακόπουλος – Γ. Σκίντσας – Ίσμα Μ. Τουλάτου,
εφημερίδα Το ΒΗΜΑ (23/05/2004)
(…) Η ομάδα των μουσικών που δημιούργησαν το συγκρότημα Ραστ προβάλλει ως λόγο και σκοπό της ίδρυσής της, πλην του αυτονόητου, δηλ. την ανάγκη έκφρασης, και την υπεράσπιση του λαϊκού τραγουδιού, των δημιουργών του και του ίδιου του οργάνου.
Χαρακτηρίζει μάλιστα «τόλμημα» το σχηματισμό μιας τέτοιας ομάδας, «σε μια εποχή που η αντιμετώπιση του μπουζουκιού και του λαϊκού τραγουδιού δεν είναι και η καλύτερη». Επ’ αυτού ας μου επιτραπεί, παρενθετικώς, η παρατήρηση, ότι παρά το θεμιτό και το ευγενές αυτής της φιλοδοξίας (της υπεράσπισης) θα ήταν καλύτερα να παρέμενε αυτή, αφ’ ενός αδήλωτη, αφ’ ετέρου, στην κρίση όλων των άλλων, πλην των ίδιων των υπερασπιστών, μόνο και μόνο για να αποφευχθούν οι κακές εντυπώσεις που δημιουργούν, γενικώς, οι απανταχού αυτοδιοριζόμενοι και αυτοδιαφημιζόμενοι «σωτήρες».
Η παρατήρηση αυτή, σπεύδω να διευκρινίσω, δεν αποτελεί αιχμή σχετικά με την ποιότητα της εργασίας του συγκροτήματος. Κάθε άλλο μάλιστα. Οι επιδόσεις της ορχήστρας είναι, πιστεύω, σπουδαίες, και μάλιστα σε ένα πεδίο μάλλον δύσβατο.
Οι ενορχηστρώσεις έχουν, κατά τη γνώμη μου, δύο αρετές (που, αν και είναι αυτονόητο το ότι πρέπει να τις έχουν, σπανίζουν ωστόσο στο δισκογραφικό περιβάλλον): ευρηματικότητα και αναζήτηση του πνεύματος των τραγουδιών, της εποχής τους και των δημιουργών τους. Τα τέσσερα μπουζούκια βρίσκουν τους ανεξάρτητους ρόλους τους που όλοι μαζί συνθέτουν ένα καλοδεμένο σύνολο και μια ατμόσφαιρα που δικαιώνει, πιστεύω, στη μνήμη μας το κάθε παλιό τραγούδι.
Ιδιαίτερα αισθητό γίνεται αυτό στα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη αλλά και στο «Ήρθα κι απόψε στα σκαλοπάτια σου» του Γιώργου Ζαμπέτα. Πολύτιμος βοηθός σ’ αυτά είναι η υψηλή τεχνική των εκτελεστών, πράγμα που αποτελεί ακόμα ένα στοιχείο που χαίρεται κανείς κατά την ακρόαση του δίσκου.
Γιώργος Ε. Παπαδάκης, εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ (15/09/2004)
Ένα cd πανδαισία από τέσσερις από τους καλύτερους μπουζουξήδες στην Ελλάδα. Λες και άνοιξαν βεντέτα με το σχήμα «Τρίχορδο» που παίζουν τρίχορδα μπουζούκια, οι ΡΑΣΤ που είναι ο Θανάσης Βασιλάς, Νίκος Κατσίκης, Γιώργος Αλτής και Παντελής Κωνσταντινίδης και παίζουν τετράχορδα μπουζούκια, παρουσιάζουν αυτή την πρώτη studio δουλειά τους που ξεχωρίζει για τη μεγάλη φαντασία στις διασκευές και τις ενορχηστρώσεις των κομματιών αλλά και για το άψογο και δεξιοτεχνικό παίξιμο που πολλές φορές κόβει την ανάσα. Όλα τα κομμάτια είναι εντυπωσιακά και ιδίως το «Ταξίδι στο φως» και «Χορα στη χώρα του Γ.Αλτη. Μην το χάσετε…
Γιώργος Βαβουλές, μηνιαία εφημερίδα ΠΥΞΙΔΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ , φ. 26, Ιούλιος-Αύγουστος 2004
Δείτε ακόμα: Συνέντευξη των Ραστ στο περιοδικό Μετρονόμος
Φόρμα Παραγγελίας
[contact-form-7 404 "Δεν βρέθηκε"]